Startsida Shakers Journalistik Böcker Progg Speedway
 Tommy Rander
Kaparna

Kort kommentar om Smederna - klicka här

 

TR:s intresse för speedway väcktes av Tommys adoptivfar Ville Rander och mamma Siw, redan i Sundsvall 1949. Bergsåkers travbana väster om staden hade återkommande racertävlingar där så kallade solomotorcyk-lar kördes av legendarer som Bertil och Eskil Carlsson, Varg-Olle Nygren, Basse Hveem, Sven Fahlén och Rune Sörmander. 

Under en sådan motorsöndag ingick också heat med midget-bilar, som såg ut som racerbilar men "bara" hade en 500cc speed-waymotor under huven. Man körde också lopp med standardmotorcykel och med sidovagnar.

 

Efter flytten till Göteborg blev det regel-bundna besök på Slottskogsvallen för både speedwaygalor och isracing. Från 1955 blev Tommy trogen besökare på Sävedalsbanan 

öster om Göteborg, Kaparnas hemmabana 1949-57.    

 

Att själv jobba med sporten var inte att tänka på under Tommys år i "rock & roll-branschen" 1965-1987. Arbetstiderna stämde liksom inte...

Först 1988 gav han sig iväg till Kaparna, som då körde på Ullevi. Det var efter att ha genomlidit ett dåligt arrangerang av  stor-tävlingen Ullevi Open. Som erfaren arrangör

av konseter och turneer såg han tydliga brister. Det ledde vidare in i klubbstyrelsen.

 

Allt föregicks av tjat på svenska ledare under de speedwayresor som Tommy gjorde

ihop med främst bildkonstnären Benny Hellberg och skådespelaren Christer Fant. Dåvarande landslagsledaren Bo Wirebrand tyckte han hade hört nog och ansåg att så talför hjälp nog kunde vara bra i Göteborg...

 

Under Tommys epok lämnade klubben Ullevi och byggde Arendalsbanan. Man återkom

som storklubb efter en blek tid i lägre divi-sioner. Tommy var del avlagledningen

under alla år, som ledare eller med ansvar för förarvärvningar och bollplank för senare tiders lagledningar.

 

Tommys stora kontaktnät inom sporten från åren som TV-producent för bl a TV3 och

ScreenSport kom Kaparna tillgodo. Bland 

förare som den vägen introducerades finns

Charlie Gjedde (DK), Ryan Sullivan (AU), Rafal Dobrucki och Jarek Hampel (PL). 

       

artikel-avhopp-03

 

Tommy Rander lämnade Kaparstyret i mars 2003 men återkom året efter när klubben var nära konkurs. Arbetet sedan har han kallat "defensivt och tråkigt" och innebar att han, för att hålla klubben flytande, tvingades vara med om att montera ned det lag han tidigare hade byggt upp.

 

Framtiden för speedway i Göteborg är tvek-sam och kan enligt Tommy bara lösas med ett omfattande (och dyrt) nybygge.

Det måste man finansiera själv eftersom Göteborgs kommun inte är intresserad av motorsport annat än vid VM och dessutom inte gillar självständiga idrottsklubbar bortom det "utbredda rövslickargäng som man istället borde ha varit med i...."

Tommy lämnade Kaparna 2007 och är nu helt borta från sporten.   

 

Han har sammanfattat sin syn på speed-way i boken "Kurvornas konst".   

andersson-rander-jonsson-re

1991 Reading, England. Jan Andersson t.h, Per Jonsson t.v.

 

joonas

Speedwaysportens Nacka Skoglund - Joonas Kymäkorpi.

 

kim-jansson-instrueras-av-r

Lagledarsnack till lokala stjärnan Kim Jansson: Fokusera!! Depån på Arendal 2002. Kim är nu svårt skadad.

 

rander--mauger

TV-affärer på Ullevi 1991 med en av sportens legendarer -

Ivan Mauger, sexfaldig världsmästare. Den ende som kan

mäta sig med Tony Rickardsson.

Samtliga bilder: Christer Ljungaeus - Condor.

 

dackarna-1957

Dackarna 1957. Ungdomsidolen Rune Sörmander var lagets   kapten. Bild från tidningen Rekordmagasinet som gavs ut i Göteborg av legendariske boxningspromotorn Edwin Ahlqvist - manager bakom vår tungsviktvärldsmästare Ingemar Johansson.

Startsida      Shakers      Journalistik      Böcker      Progg